Produkter
INSPIRASJON
|
Hjemmebesøk

Hjemmebesøk

December 13, 2024
#
min lesing

Kundene deres er grundige. Men det er ikke alltid lett å vite hvordan møbler vil ta seg ut i din egen stue. Møbelgalleriet har akkurat den hjelpen du trenger.


Renate Oldereide Haave har akkurat kommet inn døra. Nå gjør hun store øyne.

– Hekkan, så fint!

Interiørdesigneren er på sitt andre besøk i stua til Trine Straum Vestvik. Forskjellen fra forrige gang er stor. Da var det helt tomt her. Selv om havutsikten på Randaberg rammet stua inn, følte Trine at hun trengte litt hjelp.

For hvordan skulle hun innrede stua?

Hvilke farger skulle hun bruke?

Og hvordan kunne hun få alt til å smelte sammen med den røde sofaen hun hadde hatt så lyst på i alle år?

Proff assistanse


Da tok Trine kontakt med Møbelgalleriet – Stavanger-institusjonen med lange tradisjoner, der Trine har vært kunde i årevis. Hun ba Møbelgalleriet om å komme på hjemmebesøk, og finsikte hvordan sofaen hun ønsket kunne integreres best mulig.

Under andregangsbesøket går Trine og Renate gjennom farge- og tekstilvalg.

– Renate er rask til å påpeke når noe ikke funker. Og det var akkurat det jeg trengte, sier Trine.

Kundene til Møbelgalleriet blir ofte overrasket over at interiørekspertene kan komme hjem til dem. Selv mener eksperten at slike besøk er viktige.

– Da oppdager vi ting som påvirker valgene vi anbefaler til kunden. Bor du midt i skogen, vil vi kanskje gi deg råd på en annen måte enn det vi gjorde med Trine, sier hun.

Trine sier at den røde sofaen i stua hennes er inspirert av det man ser når man kikker ned på Randaberg og Rogaland fra et fly; åker.

– Du ser jo ikke én farge når du ser ned på åkerne. Du ser masse forskjellige mønstre, toner, litt varmere der, litt kaldere der. Så det er noe vi forsøkte å få med i en perfekt kombinasjon i denne sofaen, forteller Renate.

– Jeg er altså så glad i den, skyter Trine inn.

Grundig prosess


Tidligere samme dag. De store vinduene hos Møbelgalleriet slipper inn uventede mengder sollys til Stavanger å være.

Hvis hjemmebesøket bestilles, er det folk som Renate O. Haave og Ann Kristine Søreide som kommer hjem til deg.

Folk med erfaring og kompetanse i bunn for alt de driver med. Renate har jobbet for Møbelgalleriet siden 2006. Ann Kristine har vært her siden i vår, men har erfaring fra lignende butikker i over ti år.

Møbelgalleriet ønsker å være fysisk tilstedeværende i alle prosesser. Det betyr å:

  • vise kunder hvilke materialer de kan velge mellom.
  • presentere eksempler på møbler i butikken.
  • å være fysisk til stede i hjemmet til kunden for å vurdere hva man skal velge og hvordan.

–  Vi ser på totalen. Hva er livssituasjonen til dem vi skal bistå? Hvordan har de det fra før? Hva ønsker de å oppnå? Kan vi bruke eksisterende møblering og tilføre noe nytt? Så gjelder det å skreddersy alt dette sammen, sier Renate.

– Og historie, skyter Ann Kristine inn.

– Ja, ikke minst historie. Kundens liv. Vi hjelper med å lage ting som skal vare lenge. Gjerne 30-40 år. De kundene vi har hatt lengst snakker fortsatt om møbler de kjøpte for lenge, lenge siden, svarer Renate.

Alle trenger ikke være enige


– Det er ikke alltid så lett å vite hva man skal gjøre selv. Man har kanskje en ide eller tanke selv, men det vi kan hjelpe med, er å optimalisere ideen.

Ofte har kunder et spesifikt møbel de ønsker seg. De ansatte hos Møbelgalleriet blir bedt om å sy sammen et rom eller en stemning rundt dette møbelet, forteller de.

– Vi har bevisste kunder. De har gjort researchen sin. Mange ganger opplever vi at kundene kan mer enn oss, konstaterer Renate.

– Spesielt om historien til et produkt. Det er veldig kjekt. De viser at de er genuint interesserte i design, legger Ann Kristine til.

Det er heller ikke slik at kunden alltid deler interiørekspertenes smak. Det er helt i orden.

– Alle skal ikke like det vi liker. Det er ikke poenget. Men vi har også kunder som kommer inn og sier «kjør på, gjør akkurat det dere føler for», sier Renate.

– Da er det julaften her, sier Ann Kristine og ler hjertelig.

Trine smiler mens hun ser på sofaen. Når fredagen kommer, uka er over, og tacoen er spist opp – da slenger hun seg nedpå. Det er fullt lovlig, sier Trine.

– Og så er den en kjempefin samtalestarter når vi har besøk. Barnebarna elsker den, og vi har ofte fine stunder her sammen. Vi har ikke tv her i den sosiale stua, her skal vi se hverandre og snakke sammen, legger hun til.

– Jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Med våre ting fra forrige hus, og hjelpen vi fikk fra Møbelgalleriet, føles dette som et hjem. Det er mye takket være dem.

Produsert av Schibsted Partnerstudio

Fotogalleri

No items found.